Selasa, 26 Jun 2018

Pengalaman: Mengatasi Kayap (Shingles) Selama Seminggu


Assalammualaikum dan hai hai hai..

Post kali ni bukan berkaitan muka berjerawat ke muka berparut. Kali ni nak kongsi pengalaman dapat kayap. OMG. Ya kayap.
So here goes my story, Lepas pulang je bercuti dari Langkawi selama seminggu lebih, balik-balik je dari bercuti tu saya rasa lain macam kat badan ni. Saya ingatkan eczema saya naik sampai badan. Saya buat tak tahu je. Tidur pun tak selesa. Saya biarkan dalam 2 hari sebab saya ingat cuma eczema jadi tak decide nak pegi jumpa doktor lagi. Sebelum tu saya ada tanya mak saya, ‘’mak rasa ni sakit kayap ke’’. Mak saya cakap ‘’bukan ni’’. Sebab kulit saya cuma nampak kemerahan je memula tu takdelah berair atau bernanah. Tapi yang peliknya tu kulit saya tak gatal tapi pedih. Rasa panas. Dan eczema saya selalu kat kaki atau tangan ni lain kat badan. There’s when my anxiety kicks in. Memang risau. Dah sakit apa pula ni. Ya Allah takutnya.

Pada hari ke 3 saya dah mula nampak kulit saya ada berair-air dan berbiji kecil-kecil. Macam chicken pox. Tapi kecil-kecil. Okay bila dah macam tu, saya terus gi klinik. Then masuklah jumpa doktor.

Conversation antara saya dan Doktor:



Doc: Ye ada masalah apa?
Saya: Saya rasa saya ada kayap.
Doc: Yeke kat mana?
Saya: Kat belakang badan.
Doc: Saya panggil nurse suruh cek jap.'Sebab doktor lelaki,nurse tolong cover-cover'
Pastu doktor tu tengok pakai torchlight
Doc: Ya betul kayap ni. Ni orang panggil shingles
Sambil Doktor tu buat google search. Hah ni shingles saya hairan macam mana awak boleh dapat benda ni. Biasa ni dihidapi oleh orang berumur je. Dia selalu ada kat saraf-saraf. Jadi kayap tu akan menjalar ikut saraf awak. *Sambil tunjuk kat gambar*Lagi satu awak jangan percaya mitos-mitos kalau kayap bersambung boleh sebab mati. Banyak lagi doktor tu cakap tapi kepala saya berputar pening. Hahaha.
Saya: 💆
Doktor tu cek juga kalau kalau ada kencing manis tapi takde pun.
Doc: Mungkin awak tak bernasib baik
Saya: 😣....
Doc: Saya bagi ubat untuk 5hari dulu. Kalau tak baik juga awak datang semula.
Saya: Okay doktor.

Pastu keluar nurse kat kaunter tu bagi ubat kena makan 5 kali sehari, dan ubat sapu. Harga rawatan boleh tahan mahal. RM100+. HMMMmmm. Tak tahu apa yang mahal. Mungkin perbualan antara saya dan doktor kot. Suntik-suntik pun takde.

Macam mana nak makan ubat 5 kali sehari. Banyak kot. Doktor tu pun tak bagitau kena makan 5 biji. Time bila nak makan pun tak bagitau.😒 Hahahha jadi saya buat jadual untuk makan ubat. Start makan ubat pukul 6 pagi,10 pagi,2ptg,6ptg,last sekali 10 malam. Pastu makcik saya nasihatkan jangan dulu makan makanan yang menyebabkan gatal sebagai contoh makanan laut, makanan berminyak,bergoreng takut gatal dan lambat sembuh. So diet harian saya adalah bubur, bubur, bubur, tanpa minyak. Selama seminggu makan bubur je. hahaha. Yelah nak lekas sembuh kenalah ikut arahan dan pantang larang. Tapi lembik juga lah. Habis tu je menu yang senang. Breakfast pula minum milo dan biskut kering jenama Jacob's original.Antara lain tak boleh kena hujan atau berpanas. Mandi pun jangan guna air panas. Lagi satu kalau nak basuh baju kena asing-asing nanti tak pasal menjangkit dengan orang lain.

Hari last countdown dah malas nak tick tick sebab dah baik 😅


Yang takutnya mak saya cakap kalau penyakit-penyakit kulit ni ada jin. Pastu adik ipar saya pula kata mungkin kena ludah dengan jin. Semuanya hanya Allah yang tahu. Saya cuma bertawakal dan berdoa.

Yang warna oren tu dapat dari klinik. Yang kat bawah tu beli kat farmasi je harga RM10.40 tapi tak makan pun sebab dah okey. (Aciclovir tablet 400mg) 

Vicide Cream 5%. Sapu 4 kali sehari. Klink bagi satu je yang lagi satu saya beli kat farmasi. Harga RM8.90.

Bila Malas pakai krim klinik tu saya sapu bedak sejuk campur dengan air yang ditawar (yang dah dibaca) atau aloe vera tak kisah lah yang beli kat kedai atau original.
Memula tu takut juga adakah kayap ni makin merebak Tapi alhamdulillah seminggu je terus baik. Tak sampai seminggu pun 5 hari tepat Kayap tu dah mati. Sekarang parut pun dah pudar. Nasib baik. Kalau tak kena jumpa doktor tu lagi.😓Apa apapun semuanya tu datang dari Allah. Saya cuma kongsi pengalaman dan cara saya, manatau ada orang yang tercari-cari solusi atau tengah risau dengan penyakit kayap yang tengah dihidapi atau alami. Tapi yang penting tawakal dan jangan berhenti berdoa.

K bai.





Tiada ulasan: